25.8.10

Kesabaran Ada Batasnya

Tiada dendam
Tiada harapan
Cuma tinggal harapan
Aku memaafkan dirimu
kerana aku yakin dosaku terhadapmu lagi tinggi dan banyak
Aku berdoa supaya Allah berikan kebenaran pada lidahmu
Doaku seumpama doa Imam Ahmad bin Muhammad
Imam mazhab kita

Tiada namun di sini
Aku sudi memaafkanmu
Kuharapkan perkara yang sama daripadamu

Sebenarnya
Aku sudah terlalu bosan dengan perkara ini
Kelemahan berulang dan terus berulang
Kau tidak nampakkah sahabat di sisi
Merana diri termasuklah aku di sini
Kau tidak nampakkah keperluan menghormati orang lain
Di sisi
Bukan sekadar dijadikan teman untuk memback up kita
Tetapi teman sejati
Teman akhirat
Tidak nampakkah?

Teman
Andai aku berundur daripada jalan dakwah ini
Satu yang kuminta agar kau refleksi diri
Jangan ulangi kelemahan silam
Engkau akan tahu kenapa sebabnya nanti

Kelemahan terus berulang
Sudah jenuh penuh putus dah kufikirkan
Adakah aku adalah pengacau kepada gerakan Islam ini
Aku akan berdosa

Namun
Aku semakin letih teman
Menghadapi perjuangan ini berseorangan
Sedangkan kau diam membantu di atas bahtera ini
Bisu mengerling dari kejauhan
Melihatku dan beberapa orang teman yang tidak berguna ini
Hanyut di dalam kayak karam
Tiada kata taujihat
Tiada kata semangat yang diberikan
Hanya kerlingan yang diberikan

Maaflah temanku
Aku tidak mengetahui adakah ini merupakan penulisan terakhirku kepadamu
Namun sekadar ingatan teman
Selepas aku pergi
Adakah kau meyakini akan ada seseorang di sini
Membantumu memuhasabah diri
Tugasan yang berat yang kupikul selama ini
Untuk menjaga ukhuwwah ini

Maafkanlah aku teman
Tguran yang membina
Janganlah bersifat ideologi kuku besi
A pilihan engkau maka A lah jawapannya
Aku dan teman-temanku adalah manusia
Kami tidak rela diperkuda
Diperhamba digunakan untuk kepentingan dirimu
Menaikkan diri mengikut hawa nafsu
Maafkan aku teman aku juga manusia

Walau pun aku tega mempertahankan pendirianku di balik kemungkaran
Namun aku ingan engkau tahu
Aku juga adalah manusia
Perlukan ukhuwah di sisi
Merasa diperlukan di hati
Kerana masaku itu telah kukorbankan untuk Islam bersama-samamu
Bukanlah untuk bersama teman-teman gadangan yang lain

Temanku
Hayatilah ukhuwwah ini
Aku bukanlah yang terbaik buatmu
Namun
Aku harapkan Ramadhan ini membawa 1001 perubahan
Kepada gerakan Islam kita
Andaiku gugur di sini
Usahlah kau jaja namaku sebagai pengkhianat agama
Namun jajalah namaku sebagai seorang akhi yang terkorban
Untuk membawa 1001 kebaikan untuk para pejuang yang akan datang
Ingatlah teman
Mati itu benar
Hidup itu benar
Malaikat itu benar
Allah itu benar

Allah itu maha benar

No comments: