22.1.10

Kepelbagaian Jemaah Islam di Kampus : Perlu Lebih Keterbukaan (Bahagian 1)

"Akh, depa (mereka) ini bukanlah dari jemaah kita..." kata seorang teman satu jemaah, "Jemaah kita di IPT ini tidak kuat, sangat menduka citakan..." , "Jemaah sekian sekian kuat di IPT kami, payah dakwah nak jalan...." dan sebagainya.

Ungkapan-ungkapan seperti ini seringkali berlegar-legar dalam kalangan masyarakat penggerak dakwah Islam di Malaysia terutamanya yang berada kampus-kampus institusi pengajian tinggi di Malaysia.

"Jemaah" yang dimaksudkan di sini ialah "Jemaah Islam". Kehadiran pelbagai gerakan Islam atau pun jemaah Islam di dunia ini dilihat dari satu sudut merupakan satu alternatif terhadap pengembalian masyarakat Islam kepada Islam.

Saya tidak nampak di manakah relevennya ungkapan ini, namun mungkin terdapat beberapa perkara yang wajar kita teliti dan kupas secara berhati-hati agar isu ini tidak menjadi satu faktor pemecah dalam kalangan masyarakat mereka yang mendogmakan diri mereka sebagai aktivis dakwah.



Dan, terdapat juga slogan popular yng dalung-laungkan oleh semua jemaah iaitu ingin mengembalikan kekhalifahan dalam masyarakat Islam.

Keterlibatan masyarakat Islam dalam jemaah-jemaah ini membangkitkan 'semangat beragama' dalam kehidupan seseorang muslim. Mereka secara langsung atau tidak langsung akan 'terikat' dengan sistem pentarbiahan (manhaj tarbiah) yang digariskan oleh jemaah-jemaah Islam tersebut yang terhasil daripada penghayatan terhadap al-Qur'an dan as-Sunnah.

Mereka akan sentiasa 'dperhati' dari sudut amalan seharian pada masa yang sama akan diberi pengisian yang berkala bersesuaian dengan tahap-tahap "kefahaman" mereka tentang Islam.

Kehadiran beberapa jemaah Islam yang bersifat 'sejagat' dan monumental seperti Ikhwanul Muslimin (diasaskan di Mesir), Jami'at e-Islami (diasaskan di Pakistan - India), Hizbut-Tahrir (diasaskan di Palestin) , Jemaah Tabligh (diasaskan di India), Jemaah al-Ahbash (diasaskan di Ethopia), malah gerakan tajdid Sheikh Muhammad bin Abdul Wahhab serta aliran Salafi Ibn Taimiyah dan Ibn Qayyim al-Jauziyah memberi kesan yang tidak kecil dalam kalangan masyarakat Islam di dunia.

Kehadiran jemaah-jemaah ini Islam memberikan semangat yang baru terhadap umat Islam yang telah diragut maruahnya oleh kaum kuffar rentetan sejarah kejatuhan umat Islam yang sangat panjang.

Amat sukar untuk mencari kebenaran bahawa Islam ini tidak diletakkan pada tempat yang tinggi akibat daripada keruntukan khalifah Islamiyah keseluruhannya pada tahun 1924.  Umat Islam bukanlah jatuh terperosok hanya disebabkan oleh keruntuhan khilafah Islamiyah seperti mana yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Sebagaimana firman Allah SWT dalam al-Qur'an yang maksudnya: “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu).” (al-Baqarah: 120). Kejatuhan umat Islam adalah akibat berlakunya serangan terhadap aqidah mereka, selain penguasaan terhadap fizikal dan pemikiran mereka. Kenyataan-kenyataan ini dapat diperhalusi melalui telaahan sejarah yang tulen dengan pandangan yang terbuka.

Kehadiran jemaah-jemaah Islam di kampus juga merupakan satu 'rahmat' terhadap para pemuda yang memiliki kecenderungan beragama dalam kehidupan. Berikut merupakan beberapa kelebihan yang terdapat pada keterlibatan anak muda dalam jemaah Islam di kampus:

  1. Mampu mengekang pemesongan pemikiran mereka daripada menjauhi Islam. Pelbagai aliran pemikiran yang bertuhankan akal (aqlaniyah) seperti aliran-aliran sesat Qadariah, Jabariyah, Jahmiyah, Muktazilah, ingkar Sunnah (anti Hadith) dan sebagainya yang bukan juga tidak pernah surut, malah sentiasa 'bertukar rupa' bagi menyesuaikan diri dalam persekitaran. Maka, tidak hairanlah lahirnya sesat bertunjangkan akal dan aliran-aliran yang dinyatakan tadi iaitu golongan sekular melalui rantaiannya liberalisme, pluralisme, hedonisme, feminisme dan sebagainya, golongan falsafah yang banyak terpengaruh dengan teologi Kristian, falsafah Yunani dan prmikiran Greek dan Rom seperti beberapa kelompok umat Islam yang sanggup mengatakan syariat tidak perlu diikuti apabila telah 'sampai' ke 'maqam' yang tinggi, serta barah-barah masyarakat yang dicetuskan hasil daripada benih sial Yahudi dan Nasrani yag telah, sedang dan akan disemai dalam masyarakat Islam melalui pelbagai label dan kondisi jagat (universal condition).
  2. Membentuk diri mereka dalam acuan yang dikehendaki Islam. Para pemuda merupakan golongan yang memiliki kemahuan yang kuat, cita-cita yang tinggi, semangat yang membara, tubuh badan yang sihat dan kecerdasan akal. Itu merupakan ciri-ciri seseorang yang bergelar pemuda. Kehadiran jemaah sebagai 'syarikat' yang akan membentuk ahli masing-masing mencapai matlamat yang ditetapkan oleh 'syarikat' masing-masing. Tidak lebih daripada itu.
  3.  Menyertai sebuah organisasi 'kebajikan' yang akan menjaga 'kebajikan' mereka. 'Kebajikan' di sini merangkumi semua aspek kehidupan. Kebajikan dari sudut memastikan keselamatan agama, jiwa dan raga seseorang individu muslim. Agaklah mustahil bagi mana-mana jemaah yang mendakwa diri mereka mengikut manhaj yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w., para sahabat, tabiin dan tabiut tabiin bersifst dungu terhadap kebajikan para ahli mereka.

Justeru, pemuda hari ini perlu mempersiapkan diri agar dilengkapi dengan pakej pemuda rabbaniyah. Ustaz Mustafa Masyhur berpesan :

Wahai para pemuda, kami mahukan kamu sekalian menjadi rijal aqidah yang sebenar-benarnya. Kami mahu kamu menjadi tiang seri yang kuat lagi teguh dan tak pernah bergoyang atau runtuh. Kami mahukan kamu sebagai rijal aqidah, bukan rijal kalam(percakapan) atau rijal jidal(pertengkaran). Rijal-rijal jihad dengan harta dan nyawa bukan jihad di atas lembaran-lembaran buku sahaja atau kamu setakat mengajarkan apa yang kamu pelajari sahaja atau kamu menghukum orang-orang yang selain daripada kamu dengan fasik, kufur atau syirik. Kami mahukan kamu menjadi para du'at bukan sebagai penghukum. Kami mahukan kamu sebagai orang-orang yang sentiasa beramal dengan penuh keikhlasan yang sanggup berkorban dan sentiasa tabah.

Hendaklah kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kaya dan tak pernah berhajat sesuatu daripada jihad kita :

"Dan sesiapa Yang berjihad (menegakkan Islam) maka Sesungguhnya Dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; Sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk."

(Surah Al Ankabut : 6)

2 comments:

AHMAD ZHAFRAN BIN MD NOOR said...

Sekadar cetusan pengalaman sepanjang berada dalam jemaah dan meraikan kepelbagaian jemaah Islam. "Jemaah sebagai wasilah (jalan), bukanlah matlamat. Matlamat kita adalah untuk mendaulatkan Islam". Teringat kata2 seorang abang KPLI beberapa tahun lalu... baru sekarang aku memahaminya.

AHMAD ZHAFRAN BIN MD NOOR said...

Aku tidak pernah berniat untuk membentuk fikrah baru dalam jemaahku ini, cuma sekadar menzahirkan kebenaran yang harus ditempuhi dan dipegangi oleh khalayak yang menggelarkan diri mereka penggerak dakwah di kampus.