14.9.11

Sukarnya Menjadi Seorang yang Berpendirian

"Akhi...enta perlu tegas sikit terhadap ahli bawahan enta supaya mereka patuh kepada enta," kata seorang teman.

"InsyaAllah," balasku.

Minggu depan menjelma.

"Akhi, enta terlalu tegas terhadap ahli bawahan, takut mereka tertekan," kata teman tadi.

"Bahagian mana ana tegas?," balasku.

"Hmm....," ragu jawapannya.

"Ana diberi amanah oleh orang ramai dalam kepimpinan ini. Ana patut lakukan terbaik berdasarkan kemampuan ana," balasku.

"Ya lah. Tetapi tindakan enta menyebabkan ahli tertekan," jawabnya.

"Tindakan apa?," tanyaku.

"Tengok, belum habis jawapan lagi nak potong. Enta ni memang keras dan tak makan saman," katanya emosional.




Aku tersenyum. Pelik. Emosional pula. Banyak teguran yang dberikan. Namun tegurannya sukar diterima oleh orang yang berakal. Semuanya ibarat menembak tupai di atas pokok, tidak tahu kena atau tidak.

Apakah yang perlu kulakukan? Tegas? Lembut? Autokratik atau lessier fair . Atau mungkin demokratik?

Serasa aku, tiada ketegasan yang diberikan kecuali dalam menjalankan gerakerja persatuan.

Ketegasan merupakan kaeda kepimpinan yang amat berkesan bagi diriku.Orang yang dipimpin mampu menerima pimpinan yang mempunyai hala tuju yang jelas, bersemangat, bermotivasi dan bersikap demokratik. Aku harap aku memiliki sikap seperti itu sementelah taklifan posisi yang kadang-kadang agak menduga dalam hidupku.

Namun, hubungan akrab secara personal selalu diberikanku kepada orang-orang di persekitaran.Aku doakanlah supaya tindakan ini mendapat keredhaan Allah s.w.t. supaya dapat membantu perjalanan dakwah ini.

"Ya, Allah...berikanlah kekuatan kepada kami di dalam perjuangan dakwah ini,"

Sehinggakan aku membuat keputusan untuk meneruskan perjuangan dakwah ini tanpa pedulikan apa yang orang lain kata. Teguran yang baik, kita terima. Teguran yang berkepentingan, aku tolak ke tepi.

Itu seumpama memilih pandangan dalam membuat keputusan dalam hidup. Maka, pilihlah nasihat yang benar dan tolaklah pandangan yang diragukan. Semoga Allah berkati perjuangan dakwah ini.



No comments: