21.12.10

Kemalangan Bas : Salah Pemandu, Syarikat atau Jalan raya?

Tergamam diriku melihat tajuk muka hadapan akhbar Sinar Harian pada hari ini (21 Disember 2010) - "NAHAS TERBURUK Bas persiaran bawa pelancong terbabas lalu melambung ke laluan bertentangan mengakibatkan 27 maut". Nahas bas lagi! 
Nahas bas yang terburuk berlaku di Malaysia ini berlaku di Kilometer 15, Jalan Cameron Highland pada pukul 11.40 pagi.Mangsa yang meninggal dunia terdiri daripada seorang rakyat tempatan (pemandu) dan 26 orang pelancong Thailand. 

Kemudian keluarlah pelbagai reaksi daripada mana-mana pihak yang berkaitan dengan kemalangan maut tersebut. Seperti biasa, masing-masing akan menunding jari antara satu sama lain. 

Namun, pihak yang selalunya ditekan dalam kes ini ialah pihak syarikat bas tersebut. Pihak syarikat bas tersebut akan disiasat oleh pihak berkuasa. Sudut kajian pihak berkuasa terhadap syarikat bas tersebut ialah lesen syarikat, lesen memandu pemandu, lesen bas, kes saman terhadap pemnadu bas, kondisi bas semasa kemalangan berlaku, kelulusan keselamatan kenderaan dan kelajuan bas dipandu. Namun kadang kala, isu cuaca menjadi faktor utama kemalangan selain mengelak kemalangan kenderaan lain.

Jarang kita dengar kemalangan-kemalangan ini dikaitkan dengan kelemahan pihak berkuasa dari sudut pengurusan jalan raya, pemantauan terhadap kenderaan (bas) dan keselamatan jalan raya itu sendiri. Seolah-olah kemalangan itu cuba dipalitkan kepada pihak syarikat bas sahaja dan sama sekali pihak berkuasa tidak bersalah sama sekali. Benarkah begitu?
Kemalangan ini merupakan kemalangan bas yang kesebelas berlaku pada tahun ini. Dari sudut logikal akal yang sihat, kita dapat menilai suatu kepincangan terhadap isu ini apabila kes ini hanya dipalitkan kepada satu pihak sahaja (syarikat pengurusan bas), dan bukan pihak 'yang satu lagi' (pihak berkuasa).

Jadi, cadangan dariku, usahlah kita asyik menunding jari terhadap orang lain. Pihak berkuasa perlu lebih serius
dalam menangani isu ini agar isu ini dapat diselesaikan dengan lebih benar kerana pihak berkuasa adalah pihak yang diberi amanah untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya terjamin.





 

2 comments:

Dx said...

entahlah abg, m'sia ni x payah perang dh ramai yang meniggal

AHMAD ZHAFRAN BIN MD NOOR said...

Ya, sama banyak dengan negara lain jumlahnya. Bala daripada Allah s.w.t.