26.3.10

Luahan Seorang Sang Murabbi



Salam. Tugasan untuk mendidik masyarakat bermula dari dalam diri kita sendiri. Sangat mustahil untuk kita memberi bimbingan kepada orang lain tika kita sebenarnya lebih 'memerlukan' bimbingan. Ujian Allah terhadap diriku berupa permasalahan akademik kadang-kadang sangat merencatkan semangatku. Tatkala aku terasa keseorangan melayani perasaan gundah ini, hati kecilku pasti berbicara "Engkau tiada jalan lagi kecuali melalui jalan ini,".

Ummah yang semankin tenat memberi serba sedikit motivasi terhadap diriku dalam menguatkan jiwa, teguh hadapi dugaan dalam hidup. Antara dugaan yang paing berat yang kualami sehingga ke hari ini ialah dugaan ukhuwwah. Inilah dugaan yang paling berat kualami sehingga menjadikan aku kadang-kadang menjadi tawar untuk meneruskan perjalanan dalam jalan dakwah yang kulalui sekarang.

"Jemaah bathil, jemaah yang tidak mengikut akhlak nabi s.a.w. dan para sahabat dalam bermuamalat dan gerakerja dalam Islam," itulah lawan bagi prinsip asas jemaah Muslimin yang diajar oleh Nabi s.a.w. yang kupelajari melalui kuliah ahli-ahli hadith - Maulana Asri, dan Maulana Sha'ari. Kadang-kadang ciri-ciri zaman sahabat yang unik ini seakan menarikku untuk keluar daripada jemaah Islam ini untuk 'bergabung' dengan jemaah Muslim - perkumpulan masyarakat Muslim yang tiada ideologi dan pendoktrinan kecuali penghayatan yang utuh terhadap al-Qur'an dan Sunnah Nabi s.a.w.

Namun, hati kecilku berbicara "Andai ini jalan yang boleh memudahkan gerak kerja dakwah aku sebagai satu sistem yang dicanangkan oleh para ulama' berdasarkan tuntunan al-Qur'an dan Sunnah, buat apa aku ragui lagi jalan ini?!," bisikku menghiburkan hatiku.

Dugaan ini sangat menyusahkan diriku.

Namun, aku percaya amalan-amalan fardhi (individu) mempengaruhi akhlak kita dalam seluruh gerakerja kita dalam berjemaah.

Segala kelemahan dan kesilapan yang lalu aku tadah kedua-dua jari-jemariku untuk menyatakan aku bersedia berubah demi kebaikan Islam. Jadikanlah jemaah sebagai wasilah dakwah kita, dan bukan sebagai matlamat kita.

Aku percaya keikhlasan dalam perjuangan merupakan jawapan bagi kesemua permasalahan yang biasanya berlaku dalam sesebuah badan yang ingin memperjuangkan Islam.

Selamat berjuang!

2 comments:

Dx said...

salam........betultu

AHMAD ZHAFRAN BIN MD NOOR said...

Haha. Moga istiqamah dalam jalan juang ni sahabatku...