24.3.10

Hari Ketiga Praktikum

Hari ini merupakan hari ketiga praktikumku. Sekarang aku berada di Sem 5 PISMP, 2 tahun lagi masa untuk benar-benar merasai kehidupan sebagai seorang guru.

Aku dihantar ke S.K. Methodist (ACS), Ipoh, sekolah yang terletak berhampiran Medan Kidd, di tengah-tengah pusat bandaraya Ipoh, Perak.

Kesemua murid sekolah ini adalah lelaki; dengan kehadiran 30% murid berbangsa Melayu, 30% murid berbangsa Cina dan 40% lagi berbangsa India. Pelik bukan? Murid India mendominasi sekolah ini.

Komposisi kaum bagi guru sekolah ini juga agak mengejutkan; 60 % daripada guru sekolah ini adalah Melayu  Islam dan selebihnya bagi kaum Cina, India dan Sikh.

Hari ini jadual waktu pengajaranku bermula pada pukul 7.30 pagi dan berakhir pada pukul 8.30 pagi. Kelas 4 Mercury - kelas kedua yang terkenal dengan kenakalan murid-muridnya.

Seusai memberi salam dan meminta murid mengeluarkan tugasan yang telah aku bagi semalam, ada daam kalangan murid-murid yang tidak menjawabnya - 2 orang. Mereka mengakui kesalahan mereka.
 Aku sempat memberi pengajaran kepada mereka berupa 'muka garangku' dan moga Allah berkati pengajaranku pada hari ini dan kemudian.

Baru 10 minit sesi pengajaran bermula, datang seorang guru yang tidak sempat untukku takrufi memanggilku keluar. Dia minta aku membawa murid-muridku ini ke padang untuk sesi sukantara.

Istilah sukantara menjadi persoalan beberapa orang murid-muridku. Mereka agak gembira dapat ke padang dan aku membawa mereka setelah mengajar beberapa aspek disiplin kepada mereka setelah diminta beratur untuk ke tempat lain

Di padang, acara sukantara bagi hari ini ialah lompat tinggi dan lompat jauh. Aku sempat menjadi pemantau bagi acara lompat tinggi. Pelbagai ragam lompatan yang dapat kuperhatikan semasa acara itu berlangsung. Paling banyak lagak orang 'bunuh diri' - merempuh secara berhadapan kayu lompat tinggi.tersebut, gaya superman dan kungfu pun ada (merempuh kayu menggunakan sebelah kaki) sehinggakan kayu (aluminum) yang diguna pakai menjadi bengkok. Ada juga di antara murid yang tak sempat melompat disebabkan terjatuh kerana tanah licin. Lagi lucu apabila ada di kalangan mereka yang 'melompat' dari bawah kayu. Sungguh menarik : )


Walau bagaimana pun, aku belajar banyak perkara daripada sesi kali ini. Pengalaman berhadapan dengan murid yang sebenar merupakan satu pengalaman yang sangat berharga. Selamat berjuang!

1 comment:

abdulfattah said...

salam, akh..best2...pengalaman yg best kat sekolah enta..smoga sabar mghadapi karenah bdk2 tu...lagak 'bunuh diri' pn ada..haha...slamat berpraktikum, smoga cemerlang...