8.9.10

Sokong Perniagaan Muslim : Antara Kewajipan dan Kehendak Peribadi

"Lompat Tikam"

"Peniaga Melayu suka 'tikam' sesama Melayu. Kau tengoklah benda ni harga murah, dia naikkan harga setinggi mungkin. Maunya orang Melayu sendiri akan sokong perniagaan mereka," kata seorang teman sekelasnya Umair pada satu petang.

Bayaran sebanyak RM60.00 untuk minyak pelincir yang berharga RM16.00, tukar kunci motor yang rosak dan 'betul-betulkan' sedikit rantai dan brek motorsikalnya seakan tidak munasabah sama sekali. Aku tidak sempat memperincikan harga tersebut dengan tuan kedai atas komitmen lain yang terpaksa aku tempuhi.

Itu merupakan situasiku semasa berurusan dengan syarikat yang menawarkan perkhidmatan yang dimiliki oleh orang Melayu Islam.

Teringatku tentang pengalamanku berurusniaga dengan sebuah syarikat yang membaiki dan menjual peralatan elektrik yang terletak di Bercham Raya, Ipoh.

Mesin basuh yang diamanahkan olehku untuk dihantar ke kedai ini merupakan hak milik Pusat Islam, Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh. Sampai waktu yang dijanjikan untuk menyerahkan barangan itu, tuan kedai memintaku datang lain kali.

Bayaran RM150 dikenakan kepada kami. Setelah diselidiki, dua buah mesin basuh yang dihantar, hanya sebuah dikembalikan. Sebuah mesin basuh lagi dikatakan "Tak dapat dibaiki lagi. Kalau baiki pun, kena bayar mahal, tukar enjin. Enjin dah tak boleh pakai dah.Bla...bla..bla...," katanya memberikan seribu satu alasan. 

Setelah mesin basuh yang satu ini dihantar semula ke Pusat Islam, tak boleh pakai pulak! Weih, RM150 buat apa! Bentakku dalam hati (tak berkesempatan berhadapan semula dengan tuan kedai Melayu yang baik hati ini).

Halal Lagi Baik

Begitu juga produk makanan.

"Harga produk HPA ni agak mahal, begitu juga produk muslim yang lain. Kerja nanti, ana nak buka kedai yang jual produk-produk biasa yang murah; Colgate, Pepsi kemudian jual dengan harga yang murah juga untuk orang-orang yang kurang berada. Produk HPA tak mampu dibeli oleh kebanyakan orang," kata seorang teman daripada Parit Buntar. 

Aku termenung seketika. Ya tidak ya jugak. Harga produk makanan buatan syarikat muslim lebih mahal daripada syarikat 'bukan muslim'. Sebotol Coca-cola 500 ml berharga RM1.70 sebotol sedangkan Radix Cola berharga RM2.00 untuk 'harga ahli'. Harga bukan ahli semestinya lebih tinggi! Sekadar satu contoh.

Selain harganya 'agak tinggi', produk makanan buatan Melayu Islam juga sukar untuk didapati. 

"Kenapa Abang Atan beli kuetiaw, mee basah dan mee hoon ni daripada pembekal Cina?," tanyaku pada seorang pembekal makanan di kampusku. 

"Susah adik nak berurusan dengan pembekal Melayu ni. Selalu saja bekalan takde. Lagipun orang Melayu ni TAK PANDAI BUAT benda-benda ni semua. Ada yang lembiklah, ada yang mudah rosakah, tak sedap! Yang bukan Melayu buat BEST! Harga pun berbaloi," balas Abang Atan sambil tersenyum.

Orang Melayu TAK PANDAI BUAT makanan, BEKALAN SUKAR NAK DAPAT, dan HARGA TAK BERBALOI!

3 point yang kudapat semasa berurusan dengan pengusaha makanan.MELAYU.

Benarkah macam itu?

Penyelesaian

Di manakah silapnya? Apakah silapnya? Aku serahkan semuanya pada penilaian pembaca sekali. Namun, di sini aku kemukakan beberapa bahan bacaan tambahan untuk penilaian semua pihak. Bacalah.

Selamat Menyokong Perniagaan Muslim!


No comments: